Femelle.no | Våre bloggere | Blogge hos oss? | Ukens konkurranse | Få nyhetsbrev

Jobbhelg og matkos

Fri tilgang på kioskvarer = farlig

Ultrafiolett og infrarød

Hotel Comfort Karl Johan

Arkiv for kategorien 'Travel'

Dette gjorde jeg i England

Jeg har hørt på dunkemusikk hele ferien, så nå sitter jeg under teppet i sofaen og hører på en meditation-liste på spotify. Ikke at det hjelper på noen som helst måte, men det er greit med noe nytt å høre på. Jeg tok bussen fra Brumunddal til Stryn i natt og kom ikke inn døren hjemme før 6 i morges. Da var det bare å pakke ut av kofferten med en gang (creeeds) og lage frokost til Petrus. Speilegg og stearinlys. Sweet combo. Siden jeg sov bare to timer av bussturen måtte jeg legge meg nedpå igjen etter frokost, fram til frisørtimen klokka 10. Deeilig å få vekk etterveksten! Jeg har begynt å bruke Petit fast igjen, da jeg har fått meg en ny favorittfrisør, Ailin 😀

Dette bildet tok jeg fra flyet på søndag, på vei hjem fra England <3 Der satt jeg uten angst og følte meg veldig stolt. På vei til England var det andre boller, klarte ikke å sitte stille, tenkte fæle tanker, svetta i henda og drakk en liten vinflaske på to sekunder, haha. Men det hjalp da! På veien hjem tenkte jeg at det var lurt å kjøpe en ny flaske, men jeg trengte den ikke! Jeg var helt rolig, fornøyd og ga blaffen i om flyet ville ned på havet eller ikke. Skal sies at jeg drakk flaska likevel for moroskyld – det var tross alt fortsatt ferie!

Jeg bodde på Hilton i Watford, som dere ser bilder av i forrige innlegg. En av dagene tok jeg taxi til nabobyen som jeg ikke husker navnet på, og der fant jeg en fin restaurant med vegetariske alternativer. The Paper Mill heter restauranten, og den lå helt nede ved elven med søte båter og fine omgivelser. Jeg bestilte meg en falafel-wrap og Amstel-øl. Wrapen var god, men ikke saftig nok for min del, så jeg tok med meg restene til hotellet og dynka den i majones. Da ble det godkjent. Ølen derimot er min nye favoritt! Veldig morsomt at engelskmenn syntes det var RART å se meg drikke øl, for i England holder visst damer seg til vin. Følte meg som en gammel sjømann 😀

Det var like koselig inne som ute, to etasjer, rene doer og til og med en egen «vannstasjon». Det kommer nok godt med på sene kvelder. Jeg vet at i hvert fall jeg hadde hatt godt av lett-tilgjengelig vann når jeg er ute og farter, haha. Hvis jeg i det hele tatt hadde lagt merke til en vannstasjon.

Ellers gjorde jeg ikke stort i Watford. Jeg ble som tidligere nevnt syk den natten jeg kom fram til hotellet, men fungerte greit uansett. England skulle liksom være en vegansk-, detox-, og bringebærreise, men jammen endte jeg opp med flere øl og Mc’Donalds til middag på toppen av det hele.

De lengste samtalene jeg hadde var med utenlandske og hyggelige taxisjåfører. De fikk seg alltid en latter da jeg gang på gang prøvde å gå inn på førersida i bilen. Det der med «omvendt trafikk» kommer jeg nok aldri til å bli vant med eller forstå meg på. Jeg sa før jeg reiste at jeg ville til Harry Potter-studioet, men skuffelsen ble stor da jeg fikk beskjed om at jeg måtte bestille god tid i forveien. At jeg ikke tenkte på det! Tullebukk altså. Men men, skuffelsen forsvant litt da en HP-buss kjørte forbi. Fikk da se noe 😀

En av dagene fikk folk seg en god latter da jeg spurte «can I drink water from the spring?» Da jeg skjønte at jeg hadde driti meg ut kom jeg på spring=vår og lo med dem, men det de oppfatta det som var om jeg kunne drikke vann fra spring=fjærer! Da dævva jeg enda mer.

På flyplassen i London dilta jeg etter ei dame jeg hadde sett på flyet til London også, så jeg følte at hun visste hvordan hun skulle fly. Det vil si, jeg tok hånd om alt på egenhånd, men jeg så alltid etter henne sånn at jeg visste at jeg var på rett sted, haha! Det pussige var at da vi kom ombord på flyet hadde vi sete på samme rad. I mellom oss satt det en engelskmann som var sykt forkjøla, og jeg ble så oppgitt over snufsiga hans at jeg la en pakke snytepapir i fanget hans. Han ble veldig glad for det altså, samme ble jeg for å si det slik.

Det er en første gang for alt

Vaske klær i et badekar har jeg i hvert fall aldri gjort før. Jeg hadde to cidere i kofferten min som tydeligvis har eksplodert under reisen, så absolutt ALT i kofferten var klissete og vått. Det morsomme er at det var ciderene til søstra mi som hun egentlig skulle ha med seg, men så glemte vi å ta de ut av kofferten min før jeg dro videre. Hotellet jeg bor på har ikke vaskemaskin, men sa at de kunne sende klærna mine avgårde for vask. Snilt det, men jeg turte ikke og sa til de at jeg bare bruker badekaret.

En annen ting det er en første gang for, er at jeg har dratt til England helt alene! Yes, nå er katta ute av sekken (sier man det?) og jeg kan innrømme at jeg har dratt på egenhånd 😀 Egentlig skulle ei venninne være med, men hun måtte trekke seg, og da tenkte jeg fuck it – jeg drar! De jeg har turt å si det til på forhånd har sagt at det er normalt å dra til andre land alene, og jeg er enig, det er bare det at jeg føler folk tror at jeg ikke kan ta vare på meg selv, haha. Derfor latet jeg som for alle til siste slutt at jeg fortsatt skulle ha med venninna mi, fordi jeg var så redd for at de som er glad i meg skulle nekte meg å dra. Men jeg trenger virkelig en alenetur, komme ut av komfortsona mi og gjøre ting selv. Som for eksempel å finne fram på flyplassen, ikke minst ta fly alene! Det gikk fint etter en liten flaske vin, men det skal sies at jeg gruer meg til flyet hjem igjen. Uansett, jeg er stolt av meg selv og føler pingla kan vokse på dette! Peter og jeg kom fram til at siden jeg skulle reise alene, var det bedre å velge en mindre by utenfor London, sånn at jeg ikke tusler rundt alene blant 5 millioner mennesker jeg ikke kjenner.

Søte enkelsenga som egentlig er skikkelig fluffy og stor 😀

Jeg våkna skikkelig tidlig i dag selv om jeg var framme på hotellet rundt 4 i natt, norsk tid. Har spist hotellfrokost og kosa meg. Hotellfrokosten på Comfort Karl Johan var sykt mye bedre, men kaffen her var i hvert fall veldig god, så jeg nøya meg med flere kopper kaffe og ananas med yoghurt. Er egentlig veldig sulten igjen, men jeg tør ikke å forlate rommet enda, hahaha.

Ikke nok med at to cidere eksploderte i kofferten min, på flyet fikk jeg så dott i høyreøra at jeg trodde jeg skulle sprenge trommehinna, og den smerten forsvant ikke før jeg spiste frokost i dag, PLUSS at jeg har fått influensa, så nå sitter jeg her med noe jeg tror er halsbetennelse og feber. Jeg skal nok klare å kose meg uansett, bare det ikke blir mye verre. Hadde vært komisk å dra helt til England bare for å sitte med influensa liksom.

Nå kjenner jeg at jeg kjeder meg litt siden jeg bare sitter her (og vasker klær på den mest tragiske måten ever) så jeg tror jeg må prøve å finne på noe gøy i løpet av dagen. Skulle hatt Peter her, eller venninna mi, til å dra meg ut døra! Ønsk meg lykke til 😀

Hilsen flyskrekk

Hej! Nå har storesøster dratt hjem med tog, og jeg har dratt til Oslo Lufthavn med et annet tog. Før vi gikk hver vår vei dro vi på Peppes rett ved Oslo S og spiste god vegetarmat. Peppes kan virkelig vegetarpizza! Skikkelig smakfullt. Synes jeg så en reklameplakat at de har veganpizza også. Lurer på om jeg kanskje har smakt den en annen gang, haha surrehuee… Uansett, kjempegod mat og en fin avslutning på Oslodøgnet vårt sammen.

Sidesalaten er så god! Jeg slengte den over pizzaen for ekstra fyll. Snadder!

Nå sitter jeg helt alene på Oslo Lufthavn og venter. Flyet går ikke før halv elleve, men jeg har allerede funnet ut hva vi skal gjøre og hvor vi skal være når den tid kommer. Liker å være tidlig ute. I stad fant jeg ut at jeg lærer så mye bedre når jeg må gjøre noe alene. Jeg har jo tatt fly før, men da har det vært folk som har styra og ordna for meg, og så får jeg på en måte ikke med meg noe som helst siden jeg bare dilter etter de som vet. Nå vet jeg, så da blir det sikkert en fryd å reise neste gang. Blogges fra England 😀 Håper jeg.

Glad i familie og venner – Hilsen flyskrekk <3

Hotel Comfort Karl Johan

God morgen til dere 😀 Nå har jeg jo vært våken siden halv åtte, rukket å se litt av God morgen Norge, spist hotellfrokost (som var dritbra), dusjet og stelt meg. Likevel sitter vi i senga igjen, blogger og ser på TV, før sen utsjekk klokka to. Deilig å ta det med ro.

Rommet vi har på Comfort Hotel Karl Johan er skikkelig girly og pink, perfekt for to jenter på tur, bortsett fra at rosa svir bittelitt i øynene mine. Men men, interiøret er pent og rent. Bakgården liker jeg enda bedre, så der måtte jeg knipse noen bilder i stad.

Så trivelig atte! Det er både restaurant og bar her (no shit), men vi kjøpte heller takeaway-mat fra Meny av alle steder, heh. Chilla med mat på senga. Tidligere i går etter at vi fulgte Sunniva på toget, satte vi oss ned med en flaske på deling hos Cafe Cathedral. De gangene Peter og jeg er i Oslo har han så lyst til å sitte der, men så er det alltid så sykt stappa med mennesker. Camilla og jeg fant et ledig bord for to. Veldig fin plass! Ved siden av drikka hadde jeg en skål med god kvalitetsoliven. Helt perfekt, og jeg forstår godt hvorfor Peter vil ha bord her <3

Nå skal vi bare slappe av så godt vi kan før begge skal på toget i hver vår retning. Kiel-tur er fantastisk og jeg gleder meg allerede til neste tur, men FY SØREN å kvisete jeg blir i trynet av denne reisinga og drikkinga! Londonturen skal ikke være annet enn sunn mat og glede for huden, haha. Kos dere i dag <3

Food & drinks : Vapiano

Goood kveld. Har dere det fint? Storesøster og jeg ligger på hotell i Oslo nå, passe slitne etter Kiel-tur. Vi har hatt det litt for morsomt, og jeg har ikke hatt så mange latterkramper på evigheter. Får jo ikke puste mellom slaga vettu. Tok kaka i natt da jeg skulle si til noen tyske folk «nice to meet you, it’s been great» og jeg selvfølgelig sa «nice to meet you, ich bin great» <— Sjøøøldigger her ass! Det verste er at søstra mi har det på film, og jeg skjønte ikke at jeg sa det feil før jeg så filmen i dag. Klasse!

Da vi kom i havn i Kiel i går, var vi så reduserte og sultne at vi gikk rett inn på det første stedet med mat – Vapiano. Vi gikk inn der for to år siden også, men da hadde de ikke begynt med servering enda. Heldigvis var de tidlig på’n denne gangen!

Vapiano har et ganske kult opplegg med måten man bestiller og betaler på. Med en gang vi kom inn fikk vi et kort hver (som et slags bankkort), og så fikk vi beskjed om å bestille fra de standene vi ville, og drinker i baren. Hver gang vi bestilte noe så scanna de det kortet vi hadde fått tildelt, sånn at ordrene ble lagret på det. Da vi var ferdige for dagen leverte vi kortene i skranken og betalte for alt som var scannet inn på korta. Gøy 😀 Billig også! For pizza, pasta, lasagne, pannacotta, 2 juice, 1 flaske vann, 2 mojito og en Long Island Iced Tea ble det bare rundt 600-700 kroner. Ikke gærnt.

Her ser dere litt av uteområdet hvor vi satt etter at vi hentet maten vår på disken. Veldig fin plass, både inne og ute, og ekstra pluss for nydelig mat og sterk drikke. Vapiano blir fast plass heretter!

Nå skal jeg sove ass, er helt utslitt, og jeg skal til London i morgen(!!).. Der blir det ikke en dråpe alkohol i hvert fall, det skal være snickers og twist. Satser heller på vegetariske restauranter og Harry Potter studio og slike koselige ting 😀 Snakkes i morgen!