Helloo! For et par dager siden tok jeg bilder av det jeg hadde kjøpt på butikken. Tenker jeg kan skrive litt om hva jeg spiser og slikt. Det er faktisk to jeg kjenner som vil at jeg skal skrive en kostholdsplan for dem (meg liksom), så da kan jeg jo begynne med dette. Hun ene har lyst til å kutte ut rødt kjøtt og være sunnere, og hun andre vil bare bli sunnere. Jeg vet godt hvor vanskelig det er å spise sunt når motivasjonen ikke er der. Been there struggled with that liksom.

Vi mennesker blir jo motivert av forskjellige ting – noen vil kanskje bare se bra ut, for seg selv, for kjæresten, for instagram eller whatever. Andre vil kanskje ha en kropp som klarer det meste i mange år til. Personlig vil jeg se bra ut, og jeg vil eksperimentere med kosthold og trening for å se hva som fungerer best for meg, sånn at jeg kan leve sykt lenge. Høres kanskje merkelig ut, men jeg vil være den 140 år gamle dama som journalister spør hva har gjort for å bli så gammel. Goals! Nei altså jeg ble veggis som 25-åring, tar noen bulgarske utfall innimellom også har jeg snusa hele livet…..  Heh. Fra spøk til alvor: det viktigste er faktisk at man trives med det man gjør! Trives du med å spise sukker og slurpe i deg fett så har du i det minste en lykkelig sjel, men jeg tror ikke det er noen som trives med junk, sånn på ekte. Jeg tror at alle på et eller annet tidspunkt i livet tenker «NÅ må jeg skjerpe kostholdet mitt».

Grunnen til at dette er «lett» for meg er fordi jeg interesserer meg for kosthold. Mat, smaker, nye varer, eksperiment osv.. På samme måte som at slalom er gøy, og derfor lett, for noen, mens jeg hadde lagt meg ned i skibakken, drukket en halv flaske kahlua, knekt skia og begynt å grine. Bare for å sette det litt på spissen (eller, nesten true story, men jeg knakk ikke skia mine..)

Poenget mitt er at jeg kunne klart å stå slalom, hadde jeg bare hatt mer tålmodighet og skjønt hva som var så morsomt med det. Poenget mitt er også at du kan klare å spise sunnere og holde deg unna et kakestykke om dagen, hvis du bare går all in og skjønner hvor glad kroppen din blir av god næring og bevegelse. Sunn mat duger også som kosemat – selv om jeg noen lørdager fortsatt foretrekker candyking, sørlandschips og pepsimax. Som sagt, balanse er viktig, men noe som er enda viktigere er å ha en god samvittighet! Man skal føle seg bra! Jeg har endelig et så avslappet og sunt kosthold som jeg er stolt over, at jeg er glad selv om jeg har proppet i meg junk en helg. Det var jeg ikke før. Eller rettere sagt, da varte helgen hele uka.

Triks nr. 1: Jeg har lært meg å skrive ned alt jeg kan komme på som er sunt for meg i stedenfor å skrive ned alt som ikke er bra. Det er lettere å velge fra alt det man får velge fra, enn å prøve å holde seg unna alt man ikke får lov av seg selv å spise, hvis dere skjønner? Hvis du skal gå og minne deg på alt du ikke får spise, så ender det med at du tenker på brus, godteri og kaker hele tiden, og til slutt klarer du bare ikke å motstå fristelsen.

Triks nr. 2: Spis til du er mett. Aldri gå fra et måltid sulten eller såvidt mett. Det er bare tortur og man sprekker raskt. Som regel får jeg søtsug etter middag, og da spiser jeg enten mer av middagen hvis det er mer igjen, eller lager meg en fruktsalat eller smoothie ++

Triks nr. 3: Til steking av grønnsaker har jeg slutta å bruke olje og smør hver dag og heller gått over til en spiseskje med vann. Trengs det mer fukt hiver jeg på en ss til. Funker fett! Hehe. Jeg har alltid brukt unødvendig mye fett. Det var faktisk en jeg holdt på med en gang som fikk helt sjokk da han så hvordan jeg stekte brødskivene mine, hahaha. Hadde ekstrem bremykt-dilla for å si det slik. Hvis du prøver spiseskje-trikset: Pass på å ta én og én skje med vann om gangen, sånn at du ikke ender opp med å koke grønnsakene.

Triks nr. 4: For deg som vil kutte ut kjøtt. Det kan være vanskelig i starten, men etter hvert går det automatisk. I mitt tilfelle var det lett å være veganer i 50 dager prøvetid, fordi jeg er sta som F og elsker å eksperimentere med mat når jeg først har satt meg et mål. Etter 50 dager fant jeg ut at jeg hadde det enklere og bedre hvis jeg kjørte vegetar. Etter en stund sprakk jeg og spiste kjøtt/fisk innimellom. Nå holder jeg meg til vegetar så godt det går, men jeg spiser kjøtt noen ganger. Det vil si at jeg husker ikke sist jeg spiste kjøtt. Jeg vil ikke kalle meg vegetarianer, men jeg har et kosthold som er så plantebasert jeg vil det skal være.

  • I stedenfor kjøtt: bruk bønner, linser og kikerter. Røde linser er en drøm til tacoen. Bønner er digg i salaten. Vannet i kikerter kan til og med brukes som eggehvite!
  • Det er mange vegan/vegetar-alternativer til kjøtt i matbutikkene. Selv tåler jeg ikke soyaproteiner som er i de fleste av dem, så jeg spiser som regel ikke disse.
  • Ha en matvare som skal være tyggemotstanden i middagen. Her om dagen lagde jeg en risgryte med strimla gulrøtter, løk osv., og så skjærte jeg en blomkål i små buketter og stekte den for seg selv med litt honning, og strødde det over resten sånn at dette var «hovedrollen» i retten, som kjøtt ofte var.
  • I stedenfor melk bruker jeg kokosmelk, mandelmelk, havremelk og noen ganger soyamelk. Jeg drikker det ikke rent – da velger jeg heller vann, men bruker det i frokostblanding, proteinshakes, kaffe, matlaging… det jeg vil!

Jeg får proteiner fra bønner, fullkornsris, quinoa, fullkornscouscous, proteinshakes, bladsalat, grønnsaker ++… Jeg får fett fra avokado og nøtter ++… Jeg får karbohydrater fra frukt, grønnsaker, fullkornsris, quinoa, bønner, belgfrukter, poteter ++…

Kanskje noen tenker at det ser lite ut, men tenk hvor mange forskjellige nøtter, hvor mange forskjellige grønnsaker og frukter, og hvor mange forskjellige retter man kan fikse, uten kjøtt! Før frokost lager jeg juice for ekstra karbohydrater og energi, etterfulgt av frokost som består av hjemmelaga granola eller brødskiver med godt pålegg. Så spiser jeg så mye jeg vil når jeg vil resten av dagen. Til middag spiser jeg masssse grønnsaker+++. Til kvelds har jeg fått hekta på fruktsalat med honning. Da har kroppen noe godt å jobbe med under søvnen, hehe! De dagene jeg ikke rekker juice+frokost, fyker jeg ut døra med en proteinshake (inneholder jod og B12) i hånda. Noe er bedre enn ingenting! Det viktigste for meg er at jeg ikke går sulten, og at det jeg får i meg er gull for kroppen 😀 Et ekstra stort pluss at man må spise enda mer når man spiser plantebasert – for jeg eeelsker å spise. Mat er livet. Trening er greit det óg 😉

Noe annet jeg har lært er at jeg kommer til å gå på maaange smeller i livet, og det gjør ting så mye lettere med kosthold og trening! Før satte jeg altfor store krav til meg selv, og ble superskuffa når jeg ikke klarte måla mine. Nå som jeg vet at det er lov å feile, det er lov å sprekke, er alt så mye lettere dag for dag, og jeg har god samvittighet uansett hva jeg finner på å gape over. Hahaha, den der må bare få stå. Skrev litt fort i svingene.

Min konklusjon: Skriv en liste over all mat du vil få i deg mer av (husk at det bør være karbohydrater, proteiner, sunt fett, vitaminer og mineraler) sånn at du kan velge alt du vil fra dette. Ikke tenk på «nei-mat» en gang! Tenk JA-mat! Alltid spis deg god og mett med god samvittighet! Ikke bli skuffa når du skeier ut. Det er bedre for kropp og sinn å spise både sunt og usunt med god samvittighet, enn å spise manisk sunt og så gå helt i kjelleren de gangene man skeier ut. Kropp og hode henger sammen!

………..

Farmor og farfar kom nettopp inn døra på en liten snarvisitt, og de hadde med en pose sjokolade til meg. Vet hva jeg skal ha til helgekosen 😀